22 Ekim 2012 Pazartesi

Dom Geleneği ve Çocuk Gelinler

Daha önce bahsettiğim Tabu programında rastladığım konulardan birinden bahsedeceğim yine. Konunun dikkatimi çekme sebebi, Türkiye'de var olan bir geleneğin benzerinin kilometrelerce ötede; Nepal'de var olması idi.


Dom geleneği; bizdeki beşik kertmesine çok benzer bir gelenek. Beşik kertmesinin var olduğu yörelerde nasıl ki evlenilen kızın kilosuna eşit altın takılıyor, orada da yaşına eşit altın takılıyormuş. Sırf bu sebepten insanlar kızlarını 2-3 yaşındayken, hatta doğduğu anda evlendirebiliyormuş. Ancak bu bir çeşit nişan sayılıyor, 15 yaşlarına geldiğinde asıl düğün törenleri yapılıyormuş. Bozulamayacak bir nitelikte olan bu nişan, ailelerin bir nevi kendini garantiye almasını (!) sağlıyormuş.

Konuyu araştırırken bu geleneği de kapsayan "çocuk gelinler"le ilgili çok güzel bir yazı buldum. Yukarıdaki fotoğrafı da oradan aldım, çocuk gelinler hakkında ve çeşitli geleneklerden bahsediyor. Bu kadar detaylı olması çok hoşuma gitti, sizinle de paylaşmak istedim. İlgilenenleri BURADAN alayım.

16 yorum:

VuslaT dedi ki...

Keşke insanların kendi kararlarını kendilerinin almasından başka bir gelenek olmayaydı hani birinin evlenmesine, ayrılmasına, yaşamasına veya ölmesine ait kararları mesela. İş , okul, eş herşey bize ait kararların örünü olaydı. Keşke..Beşik kertmesimi, ne acı...

Kulisteki İnsan dedi ki...

Selam Francesca. Yine ilginç bir konuyu yazmışsın...
Toplumların isimleri değişsede sanırım kafalardaki zihniyetler hep paralel kalıyor...
Kadının daha çocuk yaşta para karşılığı satılması... Yüz yıllar öncesi yaşanan köleci toplumdan ne farkı var bunun??? İsmi farklı sadece... Köle demiyorlar, gelin diyorlar adına...
Oyun oynaması, okuması gereken yaşlarda parayı bastırıp alanın himayesine giriyor çocuklar... Daha kucağındaki oyuncak bebeği ile yeterince oynayamadan, kucağına kendi doğurduğu gerçek bebeği alıyor...
Utanmadan kendilerince etik ilkeler koymuşlar, kılıfına uydurup... 15 yaşından sonra evlendiriliyorlarmış... Lütfetmişler 15 yaşını bekleyerek... Çok düşünceliler, sağolsunlar...
Bahnaz beyinlerin bahnaz uygulamalarına güzel bir örnek sunmuşsun. Eline sağlık...

Grace Happy dedi ki...

benımde bır donem ılgımı ceken buyuk bır konu ıdı

francesca mckennitt dedi ki...

VuSLaT; bir zamanlar kurulmuş olan sistem bunu gerektiriyor... İnsanlar kendi kararlarını kendileri alamıyorlar dediğin gibi. Çok acı.

francesca mckennitt dedi ki...

Kulisteki İnsan; kendilerince bir etik anlayışları varmış ne diyeyim :)
Dediğin gibi, kölelikten hiçbir farkı yok. Eşya gibi alınıp satılabiliyor kız çocukları... Yeterince zengin ise "mal sahibi" şanslı bile sayılıyor o kızlar... Hoş, üniversitelerde zengin koca arayan yeni nesil genç kızlardansa en azından birilerinin zoruyla bunu yapmak zorunda kalan kızları tercih ederim.

francesca mckennitt dedi ki...

Grace Happy; doğrudur:)

crazywomanrosemary dedi ki...

verdiğin linke gittiğimde dünya kültürünün çok da iyi bir yerde olmadığıortada..böyle süklüm püklüm kadın nesli olacağına amazon kadınları olsaydı ne güzel olurdu diyorum...fantazi ama kadın erkeğini özgürce kendi seçseydi:)

francesca mckennitt dedi ki...

aynen öyle... birazcık erkeklerin güçlü oluşu başladığı anda, iş ne noktalara varmış görüyoruz... amazon kadını olmak da değil, hem kadın hem erkek bu konuda eşit haklara sahip olabilseydi diyorum ben :)

Paris in Me... dedi ki...

Eee canım o yazıların altına öneri şeysi olmadı mı ?

francesca mckennitt dedi ki...

Az önce tekrar denedim ve olduuu:) İlk seferinde yapamamıştım. Çok teşekkür ettim parisim, kafamı kurcalayan bir meseleydi :)

Mia Wallace dedi ki...

franım ya ben böyle şeylere üzülüyorum ve garipsiyorum of keşke olmasa böyle şeyler ama her yerde var.

Lethe dedi ki...

Bu zihniyetleri anlayabilmek için 'ne' olmali bilmiyorum!

francesca mckennitt dedi ki...

Miam her yerde var dediğin gibi. Gerçekten garip, insanlar ne hale gelmiş binlerce sene içinde.

francesca mckennitt dedi ki...

Lethe; ben de bilmiyorum ki... Farklı gezegenden indiğimi falan düşünüyorum artık.

crazywomanrosemary dedi ki...

Kadın platformunda gönüllüyüm çalışmalarımız hep kadın için ama yeterli olmadığı kesin....yukarıda yazdıklarım ütopik ve şaka zaten;)
bende kendine yeten,haklarını koruyabilen kadınların erkeklerle eşit düzeyde olmasından yanayım:))

francesca mckennitt dedi ki...

Kesinlikle... Eşitlik en güzeli. Herhangi bir tarafın üstün olması, sistemi en baştan başlatıp yine şuanki haline çevirecektir:)