28 Temmuz 2012 Cumartesi

Tercih yapacaklar için Kimya Mühendisliği ve Marmara Üniversitesi

Malum yaz ayları SBS-LYS açıklanması, tercihleri ve sonuçlarıyla geçiyor. Nasıl sancılı bir süreç olduğunu yaşayan bilir. "Nereyi tercih etsem, acaba sonuç olacak?" soruları beyninizden hiç çıkmıyor. Ne olursa olsun insanın hayatına yön verdiği dönemeç noktalarından biri, o yüzden tercih edeceğiniz bölümde okuyan biriyleriyle mutlaka konuşmanızı tavsiye ederim. Onun dışında meslek odalarına, derneklere de başvurun. Çünkü maalesef ki bazen rehber öğretmenler de yetersiz kalabiliyor.

Örneğin ben tercih yaparken yalnızca rehber öğretmenimle konuşmuştum ve kafamda net olan tek meslek dışındaki her tercihimi onun yönlendirmesiyle yapmıştım... Bana söylenilen şey: "Kimya mühendisleri kimyagerlerle birlikte çalışır ama onlar yönetici olurlar." Kulağa pek hoş geliyor değil mi? Bu cümleden anlaşılan, kimyagerlerle kimya mühendislerinin işinin aynı olduğu, tek farkın bir tarafın yönetici olma hakkı olması.

Ancak bu yanlış. Kimya mühendisliği ile bilinmesi gereken ilk şey "mühendislik dalı" olduğu. İnternetten tanımına baktığınızda şöyle bir tanım çıkıyor karşınıza:

Kimya mühendisliği, malzemelerin kimyasal yapılarının, enerji içeriklerinin veya fiziksel hallerinin değişime uğradığı proseslerin geliştirilmesi ve uygulanması ile ilgilenen engin ve çok yönlü bir mühendislik dalıdır.”

Evet bu doğru. O zaman kimyager ile kimya mühendisi arasındaki fark ne diyecek olursanız örnek vereyim. Fabrikada bir ürün yapılacak mesela, ürünün kimyasal bileşimi ile ilgili kısmı kimyagerler halleder. Bir kimyagerin kimya bilgisi ile kimya mühendisinin kimya bilgisi karşılaştırılamaz bile... Ancak uygulamaya geçildiğinde, yani ürün miligramlarla değil tonlarla ifade edilmeye başlandığında devreye kimya mühendisi girer. Reaksiyon ne ortamda gerçekleşir, gerçekleşmesi için nasıl bir proses kurmak gerekir, nasıl bir reaktör tasarlaman gerekir, ne bileyim ısı kullanılan bir prosesse nasıl bir kazan yapman gerekir, ne kadar ısı vermen gerekir, bu ısıyı vermek için hangi sıcaklığı kullanman gerekir... Bunların hepsi kimya mühendislerinin işi. Bildiğiniz hesap kitap yani. Tabii bu üretimde çalışan bir kimya mühendisi için geçerli. Bunlar dışında kalite kontrol, iş güvenliği, satış alanlarında da çalışabilirsiniz. Ancak hangi alanda çalışırsanız çalışırsanız 4 sene boyunca hem kimya hem mühendislik dersleriyle kafayı sıyırmak zorundasınız. Kimya mühendisliği cidden zor bir bölüm, her hafta yapılan laboratuar derslerinde saatlerce ayakta durmaya, bilimum kimyasalların kokusuna dayanmak zorundasınız. Ve dersten sonra rapor yazmaya da tabii ki... Özellikle ilk 2 sene kimya ile ilgili lab.lar varken, 3-4te kimya mühendisliğinin lab.ları ve ağır dersleri başlıyor. Alışma evresinde 3. sınıf sıkıntılı bir sınıf, sürekli ağlamaklı gezenleri geçtim depresyona girenler var... O yüzden dayanıklı bir bünyeniz yoksa uzak durmanız gereken bir bölüm. 

Marmara Üniversitesi bazında bir şeyler söyleyecek olursam; eğer çok planlı programlı bir insansanız Marmara'dan uzak durun. "Her an her şey olabilir" lafı sanki burası için söylenmiş gibi. Ani ders programları değişimi, dil değişimi (bizim bölüm vizelere 2 hafta kala Türkçeyken İngilizce oldu...) ders iptalleri, sınav ertelemeleri gibi her türlü aksiyona hazırlıklı olun. Ama bunun dışında ben okulumun akademisyen kadrosunu beğenirim. Ayrıca fakültenin kalabalık olmaması bence bir avantaj, az çok herkes birbirini tanır bizde. Göztepe Kampüsü güzeldir, Kadıköy'e yakındır, Anadolu Hisarı şehre uzak ama manzarası mükemmeldir, onun dışındaki kampüsleri için bir şey diyemiyorum. Mesela Bahçelievler kampüsünü kampüsten bile saymıyorum. Okulun 14 kampüsü olunca hepsi hakkında yorum yapamıyor insan. Eğer imkanınız varsa önceden gelin okulu gezin, görün. Ama gördüğünüz şeylere göre karar vermeyin. Tahmin edersiniz ki devlet okulları pek bakımlı olmaz ama her zaman akademik yönden öndedirler. O yüzden özel okulların süsüne püsüne aldanmayın derim ben.

 Umarım hepiniz istediğiniz, istemeseniz de sonradan mutlu olabileceğiniz bir bölüme yerleşirsiniz arkadaşlar, kolay gelsin :)


28 yorum:

AtYarışındaki Eşek dedi ki...

Kimya Müh. geçtim, hiçbir şekilde müh.liğe bulaşmam be Frances. :')
Çok faydalı olmuş yazı, yazmak isteyen tekrar düşünsün ya da zorluğuna katlanacaksa yazsın.

francesca mckennitt dedi ki...

Bence de :) Umarım geç kalmamışımdır bu yazı için.
Tüh sana faydalı olamadım demek :/

AtYarışındaki Eşek dedi ki...

Yok yok, çok da güzel faydalı oldun. Az kalsın yazıodum :') hayatımın hatasını yapabilirdim çünkü ben sevmiyorum.

Kulisteki İnsan dedi ki...

Sergi, gezi, film ve kitap paylaşımlarından sonra sıra eğitimde :) işte budur :)
faydalı bilgiler bloguna hoşgeldiniz :)

francesca mckennitt dedi ki...

AtYarışındakiEşek; neyi sevmiyorsun, kimyayı mı? Eğer sevmiyorsan hiç bulaşma, çok pişman olursun. Yol yakınken dön yani :)

francesca mckennitt dedi ki...

Kulisteki İnsan; şımardım :) kendimce insanlara yardım etmeye çalışıyorum. Bildiğim bir şeyi paylaşmak hoşuma gidiyor :)

AtYarışındaki Eşek dedi ki...

Komple mühendisliği sevmiyorum ben :)

francesca mckennitt dedi ki...

Mmm anladım :) ama sayısalcıydın değil mi? Doğru mu hatırlıyorum?

AtYarışındaki Eşek dedi ki...

Evet sayısalcıyım ama ne beklentilerle girmiştim, yok tıp kazanacaktım yok veteriner olacaktım en sonunda buldum ne olmak istediğimi :) -Mimarlık Fakültesine atcam kapağı, bincem üstüne :')
Mühendisliği sevmiyorum, ağır matematik, ağır fen sonra da işsiz kalma ihtimalim - - şöyle bi aralığa sığsın, riske atacak lüksüm olsa okurdum ama :)

francesca mckennitt dedi ki...

:)) Mr.E ile konuştun mu mimarlık konusunda? Ona danışsaydın. Mimarlık da zor :) Ama sanırım hesaptan çok yaratıcılık istiyor. Bir sor ona. Sayısalcıysan kolay bölüm neredeyse yok gibi bir şey zaten :)

AtYarışındaki Eşek dedi ki...

Ohoo Mr'la konuşmadığımız konu kalmadı gibi Mimarlık'la ilgili :) Jove de yardımcı oluyor sağolsun, daha bi sürü iyi insan :')

francesca mckennitt dedi ki...

Ooo süper :) Sen kararını vermişsin o zaman, bana da hayırlı olsun demek düşer:)

AtYarışındaki Eşek dedi ki...

Teşekkürler Frances, olursa acaip sevinirim! :) -bol dua ediyorum bol bol!

francesca mckennitt dedi ki...

Umarım olur canım, et et belki tutar :p

Zeugma dedi ki...

Keşke herkes mezun olduğu alanı, içinde bulunduğu şartları bu şekilde detaylı tanıtsa, ne güzel olurdu...
Tercih yapacak olanlar için bulunmaz bir fırsat.

Eline sağlıkf rancesca, gayet faydalı bir tanıtım olmuş..

francesca mckennitt dedi ki...

Teşekkür ederimm:) Ben de öyle düşündüm, bildiğim tek bölüm bu olduğu için de yazıverdim :) Tercih yaparken insan "yoksa? acaba?" diye sorulardan bunalıyor, birazcık yardımcı olmak istedim.

Jane Doe dedi ki...

en sevdiğim yeri yazmışsın sen :) marmara kimya mühendisliği, onu uzaktan sevmek aşkların en güzeli dedim ikinci sınıfta bırakmıştım hey gidi günler.
sanırım bir tek emin arca'nın giriş dersini sevmiş, dönemler boyunca da mehmet eroğluzede olarak kalmıştım. istisnasız labı en son terk ederdim keza beşinci denemede ancak yapabiliyodum deneyleri. fortrandan sıfırı çekince de eh ben yavaştan gidiyim demiştim :)
tabi tercih yapacaklardan ricam asla dikkate alınmamamdır :)

Mr.E dedi ki...

Biri benden bahsetmiş!! :) Buyurun nedir sorunuz?? :D

francesca mckennitt dedi ki...

Jane Doe; aa eski bölümdaşız demek ki :)) Yaa 2. sınıfa kadar ben de nasıl nefret ede ede okuyordum anlatamam. Nefret edince zaten notlar da düşüyor haliyle, ortalamam 2yi bile göremiyordu. Sonradan sevdim işte enteresanca :) Emin Arca'yı pek sevemem, öğrenciyi sallamaz tavırlarından dolayı. Ama tabii akademik geçmişi uçmuş gitmiş adamın, takdir etmek lazım :)

Mehmet Eroğlu çok yordu beni de yaa, fizikokimya lab.larında çaktırmadan lab.a girip arkanda durup deneyi izlerdi. Yanlış yaptığını gördüğünde arkadan bağırırdı ve sen şok olurdun. Allahım o ne stres ne cefa, çok fenaydı çook :)
Blogundan anladığım kadarıyla tıbba geçmişsin, daha hayırlı olmuş sanki :)

francesca mckennitt dedi ki...

Mr.E; ben değil ya AtYarışındaki Eşek'e dedim onu :) Ama çoktan sormuş da karar vermiş bile :)

Lirean dedi ki...

Aklı olan kimya mühendisi olmaz.
İmza deneyimli kimya yüksek mühendisi.

francesca mckennitt dedi ki...

Bu yorumdan da anladığım üzere çeken biliyor :))

inanirsakolurbence dedi ki...

Çok güzel bir yazı yazmışsın Francım.Tercih yaparken bana kalırsa çok yüzeysel bilgilerle yönlendiriliyoruz kimse o bölümün derslerinin içeriğinden bahsetmiyor:)

Mesela yüksek lisansta ucundan kıyısından mühendislik dersine denk geldiğim için nasıl kaçağımı bilememiştim bilirsin:D

Umarım tercih yapacakların işine yarar yazdıkların:)

francesca mckennitt dedi ki...

Evet ya, işin tuhafı baş yönlendiriciler yani rehber öğretmenler de net bir bilgiye sahip değil bence. Özellikle Uğur Final gibi büyük dershanelerde, kendi yakın üniversitelerine yönlendirmeye çalışıyorlar. Mesela Uğur'da Bahçeşehir baskısı yapılıyor resmen.

Bilmez miyim, bence sen de en büyük örneklerden birisin bu konuda. İlgilendiğin alanlarla eğitimini gördüğün alanlar ne kadar farklı :) Ama insan bir yerden sonra zaten kendi istediği yönde ilerliyor, bünye kabul etmiyor :) Umarım yarar, 1 kişi bile öğrense kardır:)

Unknown dedi ki...

Turkiyede is olanagi var mi kimya muhendislerinin?

francesca mckennitt dedi ki...

Tabi ki, ben de kimya mühendisiyim kendi alanımda çalışıyorum.

Adsız dedi ki...

Merhaba ben elektrik elektronik mühendisliği 1.sınıf öğrencisiyim ama bulunduğum şehri sevemedim. Merkezi yatay geçiş Marmara Kimya Müh. geçmek istiyorum puanım da yetiyor ancak ailem bölüme pek sıcak bakmıyor. Mezun olduktan sonra iş bulma hakkında yazılar okudum ama pek olumlu şeyler bulamadım. İş olanakları konusunda bilgilendirirseniz sevinirim teşekkürler :')

francesca mckennitt dedi ki...

Merhaba :) her bölümde olduğu gibi kimya mühendisliğinde bol bol iş ve işsizlik mevcut; sabit bir şey söylemem mümkün değil. Okuduğunuz okula, sosyal çevrenize, üniversite boyunca kendinize kattığınız değerlere ve biraz da şans faktörüne bağlı olarak değişiyor. Ancak elektrik elektronik için imkanlar ve maaşlar gördüğüm kadarıyla daha fazla, yerinizde olsam geçişi en azından bu bölüme yapmaya çalışırdım :)