8 Temmuz 2012 Pazar

Kafka / Dönüşüm



Bu sefer başlığı yazar adıyla birlikte yazmamın sebebi, kitabın farklı farklı isimlere sahip olması. Dönüşüm/Değişim/Metamorfoz gibi. Herkes okumasa da bir yerlerden duymuştur diye tahmin ediyorum, Gregor Samsa bir sabah uyandığında kendini bir böcek olarak buluyor ve doğal olarak tüm hayatı değişiyor. Bir süre sonra ailesi de ondan tiksinmeye başlıyor ve ölümünden sonra resmen mutluluktan tatile çıkıyorlar.



Bence anlatmak istediği, biz birileri için kendimizi feda ediyoruz ama, o birileri bizim için aynı şeyleri yapamayabiliyorlar. Çünkü kitapta, tüm aile evde otururken, Gregor kendini onlara adamış, hayatı sadece işinden ibaret olan bir insandı. Derken Gregor çalışamaz hale geldiğinde hepsi çalışmaya ve farklı aktivitelerde bulunmaya başladılar. Biraz da, hayatta her şeyin olabileceğini gördüler. Yani o eğitim almamış anne ve kız kardeş ile yaşlı baba da, her şartta çalışılabileceğini ve bunun dünyanın sonu olmadığını anlamış oldu.


Kafka olanı biteni anlatmış ve yorumu bize bırakmış. Bana fikir açısından çok enteresan geldi açıkçası; bir sabah uyanmak ve böcek olduğunu fark etmek... Çok geniş bir hayalgücü gerektiriyor değil mi?


*Puanım: 7/10

16 yorum:

Gülşah dedi ki...

İzninle bir iki yorum eklemek istiyorum... Yanlış hatırlamıyorsam: Kafka bu eserinde consciousness tekniğini kullanmış. Yani, karakterin bilinçaltını yansıtıyor... Gregor mutsuz ve kardeşiyle ailesine bakmak zorunda olan bir adam. Çalıştığı yerde yükü ağır ve işini sevmiyor... Kafka, bu sıkışıp kalmışlığı bir böceğin ters dönmüş haline benzetiyor ve karakter bir sabah kendini o halde buluyor. İngilizce dili ağır ama çok derin bir roman.

Zaman! Eriyor... dedi ki...

Bu senenin başında okumuştum bu kitabı.İşimize yaramadığın zaman ailemin ferdi de olsan bir anlam ifade etmiyor.İşin komik tarafı,romanı okumadan önce ben böyle bir duruma düştüm. :)

AtYarışındaki Eşek dedi ki...

Boksör Böcek'i okumak istiyordum. Internette bulabilirsem dönüşümü online okucam sağol frances!

francesca mckennitt dedi ki...

Gülşah; yorumun için teşekkür ederim, hiç bu açıdan bakmamıştım açıkçası :) bir sitede birer birer kelime olarak açıklanmış hali vardı, Almanca kelimelerle Türkçe kelimeler doğal olarak birbiriyle tam örtüşmüyor, kitabın orjinalindeki kelimeleri uzun uzun ve ne anlatmak istediğini açıklıyordu, tahmin edebiliyorum o yüzden derinliğini :)

francesca mckennitt dedi ki...

Zaman! eriyor; o halde kitap güzel bir zamana denk gelmiş:) Ki hep söylerim her kitap kendini belli dönemde okutturur -bence-. O an içinde bulunduğumuz ruh hali, seçtiğimiz kitabı da etkiliyor bence çünkü:)

francesca mckennitt dedi ki...

AtYarışındaki Eşek; online okumak zor gelmiyor mu sana hiç? Ben çok zorlanıyorum ekrandan okurken. Bence kendisini git al, çünkü çok pahalı da değil, Seyhan Müzik'ten almıştım ben mesela 2 ya da 3 tl idi :))

crazywomanrosemary dedi ki...

Önemli bir konu,önemli bir eser...Çeviri başarılı mı sence?..:))

AtYarışındaki Eşek dedi ki...

Frances, sorun satın almak değil ki, burda yok. Bayağı bi yol gitmem gerekecek eğer satın almak istiyorsam o da çok masraflı malesef. Online bulabilirsem benim için sorun olmuyor, ehe. :)

francesca mckennitt dedi ki...

rosemary; kesinlikle önemli :) Açıkçası gözüme takılan, rahatsız eden bir hata olmadı ama "mükemmel bir dil" de diyemem yani :) Oldukça akıcıydı yalnız.

francesca mckennitt dedi ki...

AtYarışındaki Eşek; ayy afedersin. Hiç o açıdan düşünmedim:( doğru diyorsun, bu durumda online okumak daha mantıklı tabi:)

Michelle~ dedi ki...

Bir hocam üniversitede ders sırasında kitaptan konu açıldığını ve öğrencisinin "hikayesi engelli kardeşim ve bize çok benziyor" dediğini söylemişti. Kafka'nın eserlerinde kendi iç dünyasını yansıttığından söz edilir genelde, kişiliğini en iyi Milena'ya Mektuplar kitabında yansıtıyor bana göre. Okumanı öneririm. (: Bir de vasiyetinde birkaç eserinin dışında kitaplarının asla yayınlanmamasını istemiş bu güzel adam. Vasiyetine uyulmaması onu tanımamızı sağladı. Bence iyi ki uyulmamış Francesca... (:

francesca mckennitt dedi ki...

Okumamıştım, listeye aldım, teşekkür ederim önerin için :)

Bence de iyi ki uyulmamış. Böyle insanlar nedense gizlemeyi yeğliyor. Kimbilir, daha bilmediğimiz neler var yazılmış-düşünülmüş:) Ne kadar detaylı detaylı yazmışsın, yorumun çok hoş :)

Milena dedi ki...

Bir kafka aşığı tüm kitaplarını hatmetmiş ve dönüşümü 3 kez okumuş biri olarak dönüşüm benim için en özel kitaptır ve bir başyapıttır.Kafka yabancılaşma kavramını en iyi vurgulayan yazardır.Dönüşümde bir insanın topluma ailesine işine yabancılaşmasının en çarpıcı şekilde vurgulanmasıdır.
benim tavsiyem dönüşüm sonrası sarte ın bulantısını okuman tabi depresyona dikkat..fazla yüklenmeden kendini çok dışarıda hissetmemen dileğiyle:)

francesca mckennitt dedi ki...

Milena :)) Bulantı birkaç aydır rafta bekliyor ve elimdeki 2 kitap bitince sırada o var, okunacak. Yorumunu okuyunca kesinleştirdim bunu, demek ki isabetli bir karar almışım :) Sanmam depresyona gireceğimi, şu sıralar bir şeyler beni pek mutsuz edemiyor :))
Demek Kafka aşığısın, blog isminin Milena olmasını da buna borçluyuz sanırım :)

Kulisteki İnsan dedi ki...

Bu kitabı okuduğumda daha önce okuduğum Marx'a ait kitaplardaki "yabancılaşma" kavramı çok somut örneklenmişti. Kitapta yabancılaşma kavramını hayatın içindeki şekliyle görme şansı yakalamıştım. Paylaşım için sağol Francesca.
Not:Demek bu aralar seni pek birşey mutsuz edemiyor. :) Bu çok güzel birşey. Dilerim hep böyle sürsün hayatın. :)

francesca mckennitt dedi ki...

Kulisteki İnsan; okumamış olsan şaşardım zaten hihi:)
Nota cevap: evet edemiyor ve gerçekten çok güzel bir şey. Öyle süreceğini düşünüyorum, umarım herkes böyle bir şans yakalar :)