5 Temmuz 2012 Perşembe

Didim Apollon Tapınağı

Geçen sene, Apollon Tapınağı'nın yanına hediyelik eşya dükkanı yapmak için tarihi duvarlardan birini yıkmışlardı hatırlarsınız belki. Bloga da yazmıştım. Tapınağın tamamı yanlışlıkla (!) yıkılmadan önce yazısını da yazayım dedim.  


Apollon Tapınağı yapılmaya başlandığı dönemde çok büyük hedefler koyularak tasarlanmış. Ancak dönem şartlarından dolayı bir türlü tamamlanamamış. Hala eksik noktalar mevcut ve zamanla eksildiği için gördüğünüz gibi sütunların bile dörtte biri kadarı duruyor. 





Yukarıda gördüğünüz iki sütun, Apollon ve ikiz kız kardeşi Artemis'i temsil ediyor. Tapınağın en önemli kısmı burası bence. Bir de meşhur Medusa başı var. Medusa, Didim'le özdeşleşmiş durumda, hatta Medusa asında diskolar barlar var. Medusa aslında bizdeki nazar boncuğu gibi, mitolojide yeraltı dişi canavarlarından biri ve efsaneye göre bakanı taşa çevirme özelliğine sahip. O zamanki insanlar önemli yerlere medusa başı koyarak, nazardan koruduklarını düşünürlermiş. Bir Medusa da Yerebatan Sarnıcı'nda var dikkat ettiyseniz.



Didyma genelde pek antik kent olarak sayılmıyor, daha çok tapınağıyla ön plana çıkıyor. Çünkü mitolojik açıdan önemli bir yer arz ediyor, ayrıca kimi iddialara göre, Likya'daki mavi enerji kaynağı 3 tapınaktan biri. Gezerken halk ya da yerli turistten ziyade, yabancı turiste rastlamaksa ironik oluyor.



8 yorum:

Leah dedi ki...

Şu an orda olmak için ölebilirim ya. :(

francesca mckennitt dedi ki...

E tabi orada yağmur-soğuk, Didim'in öldüren sıcağını bile özledin değil mi :))

Mia Wallace dedi ki...

yaaaa çok güzel. keşke hiç yıkılmasalar ayrıca ablam bayılır buraya!

francesca mckennitt dedi ki...

Şimdiye kadar hiç gerçek anlamda tarihi zenginliğe duyarlı bir iktidar olmamıştı ama şimdiki cidden en felaketi bence. Ve yaptıklarını naylon "değer vermeler"le örtüyorlar, çok kızıyorum. E tatile Didim'e gelin o zaman:p

Anken Stein ©8ex-en8 dedi ki...

memleketimde memleketli yok. didimli olanlar ne demek istedigimi anlayacaktır. 99 senesiydi. herkesin 17 ağustos depremine odaklandığı zamanlarda türkiyenin doğusundan ..... gelip buradaki tarihi eserlerin bazıları yunanistana kaçırılıp satıldı. şimdi o doğudan gelen ..... orada otelleri var. boy boy.

francesca mckennitt dedi ki...

Anken Stein; var evet. Şuan İngilizden geçilmiyor zaten, felaket durumda. Didimde tarihi eser kaçakçılığı yaptığını açık açık söyleyen bir sürü insan var. Yalnız doğudan gelen-batıdan gelen diye genellememek gerekir diye düşünüyorum, kimlerin neler yaptığı belli olmuyor, biliyorsundur.

Pembe Kereste dedi ki...

Nassıl kıymışllaar gunah ya..

francesca mckennitt dedi ki...

Bu ne ki, geçen sene Allanoi Antik Kenti'nin üstünü kumlarla örttüler tamamen... Diyecek bir şey bulamıyorum.