19 Aralık 2011 Pazartesi

Ekümenopolis / Kentsel Dönüşüm Projeleri

Bir hevesle, reklamlarla yapılıp, övünerek anlatılan bir projenin adı "kentsel dönüşüm projesi" ise, bu dönüşümün kentin iyiliği yönünde olduğunu düşündürür. Ama görüyoruz ki öyle değil. Milyonluk şehir İstanbul'u İstanbul yapan tarihi doku yıkılıyor, yakılıyor, kentsel dönüşüm adı altında mahvediliyor. İçlerinde yılların duygusunu barındıran binalar, semtler yok edilip ısrarla otel ve avm yapılıyor. En son gündeme gelen yer Tarlabaşı. Bu dönüşümde, o harabe evlerin restore edilmesi ve kullanılabilir hale getirilmesi gerekmez mi? Aaa evet doğru, bizim tarihten kültürden ziyade beton yığınlarına; çirkin, plansız, korkunç derecede ruhsuz binalara ihtiyacımız var!



Ekümenopolis, İstanbul'daki çarpık kentleşme üzerine; içinde bulunduğumuz ironiyi özetleyen şahane bir belgesel. Röportajlarla, belgelerle, video görüntüleriyle tam da anlatmak istediğim şeyi anlatıyor. Belki iktidara göndermeler yaptığından, belki de başka sebeplerden bilemiyorum, pek duyulamamış malesef. Makina Mühendisleri Odası'nda gösterimi olmasaydı, ben de duyamayacaktım muhtemelen; iyi ki duymuşum ve izlemişim. İnternetten bulunabilir mi bilmiyorum ama eğer öyle bir şansınız varsa, izlemenizi öneririm. Ulaşmak için internet adresleri bu. Facebook'tan da gösterim tarihlerine ulaşabilirsiniz, mesela bu cumartesi Galata Salt'ta gösterimi varmış.


23 yorum:

crazywomanrosemary dedi ki...

Bizde ne önemseniyor ki tarihi doku önemsensin..şu linke bakıp geleyim..:/

francesca mckennitt dedi ki...

Hadi gel bakalım :)

Nida ersin dedi ki...

Kensel dönüşüm projeleri TR de iktidarın inşaat şti lerine sunduğu rant paylaşımından başka bir şey değil. AKP Hükümetinin tarihsel dokumuza bir nebze saygısı olduğunu sanmıyorum İst.B.B ye ortaklaşa Atatürk şehir Kültür parkı olarak ta projeler geliştirebilinirdi:D
Uluslararası Mimarlık Akademisi Bölge Başkanı Prof. Dr. Ahmet Vefik Alp: “Başbakan’ımızın imar ve şehircilik danışmanlarını değiştirelim,
İstanbul’u daha fazla büyütmeyelim; ulaşımı, depremi, merkezden çürümeyi halledelim, Başka bölgelerde çekim odakları oluşturarak Büyükşehirlerimize baskıyı azaltalım, ‘Aşırı Rant’ yerine ‘Kültür ve Turizm’ ağırlıklı ‘İmar ve Şehircilik Reformu’ nu yapalım, çocuklarımıza, torunlarımıza miras olarak ‘Ekümenopolis’ler bırakmayalım.” gibi önerileri olsada siyasetcilerimizin rantcı, paylaşımcı, çıkarcı, ve yandaşları edindirici kişilikleri daha ağır basıyor:))

francesca mckennitt dedi ki...

Kesinlikle, hiç öyle bir endişeleri olduğunu sanmıyorum ben de. Ama böyle göz göre göre tarihi mahvetmeleri beni çok kızdırıyor, sevdiğim şehrin ölüşünü görmek kanıma dokunuyor.

AtYarışındaki Eşek dedi ki...

Canım binalar, tarihi doku, katliam gibi. Gözlerimizin önünde katlediliyorlar.
-Acımasızlar çok.

francesca mckennitt dedi ki...

Evet, çok acımasızlar, vefasızlar ve yüzsüzler.

Mr.E dedi ki...

Ben bununla ilgili bir şeyler yazayım bir ara, böyle duyarlı bir post için de ayrıca teşekkür ederim :)

deeptone dedi ki...

alla alla duymamıştım. buluyim hemen.
:)))))

heeey seni görmek güzel.
:)
yorumların azalmasının ne önemi var.
:)
yorum çok olsun diye yazmıyoz ki.
:)

Deniz Bilgen Çakır dedi ki...

kentsel dönüşüm dediler de neye dönüştüreceklerini söylemediler. Bak Paris'te bu II.Napolyon döneminde uygulandı. Ama tabi bizimkiyle en ufak bir benzerliği yoktu. Adamlar bütün tarihi binaları koruma altına alıp, ucubeleri yıktılar. Daha sonra içten dışa doğru halkalar halinde şehri yeniden planladılar. Şu andaki Paris bu şekilde ortaya çıktı. Bu sene Moskova belediyesi benzer bir plan yürütüyor. Yeni bir Moskova kuruluyor. Yine aynı şekilde, tarihi binalar dokunulmazlık altında yani. Bizdeyse ne akla hizmettir bilinmez, güzelim abideler çöp muamelesi görüyor, ucubelere her gün bir yenisi ekleniyor.

Adsız dedi ki...

GÖZ GÖRE GÖRE KATLEDİLEMEYENLER DE YANGIN ÇIKTI BAHANESİYLE KATLEDİLİYORLAR MAALESEF

YELDA

Hayalin Derinlikleri dedi ki...

Böyle bir yaklaşım, en tahammül edemediğim şeylerden biri. Ben eski bir şeyi, tarih kokan, etrafa antika havası yayan bir yerde çok daha huzur doluyorum. İlerliyen yıllarda, kaldığım yer dışında, böyle kapıları gıcırdayan, eski, yine geçmiş tadında bir köy evi olsa da, bazı zamanlar gidip soyutlansam oraa hayatta diyede gelir hep hayalime. Olur inşallah. BÖyle hayalleri olan birine, böyle haberler ters tepiyor işte. Moralim bozuldu şu an...

Özgür Ceren Can dedi ki...

Ben de izlemeliyim onu!Paylaşım için teşekkürler :)

inanirsakolurbence dedi ki...

Bugün haberlerde denk geldim Tarlabaşı'ndakı evleri gösteriyordu.Restore edilemezmiş efendim o binalar , birini etsen ötekisi çok döküntüymüş falanmış filanmış.Kim bilir kimleri zengin edecekler gene.

francesca mckennitt dedi ki...

Mr.E; tam da senden beklediğim yorum :) Yaz yaz herkes duysun yıkımımızı. Ne demek efendim :)

francesca mckennitt dedi ki...

deep; yorum çok olsun diye yazmıyorum tabii ki de, sanki yorum gelmediğinde yazı okunmamış gibi hissedip biraz daha bekletiyorum eskisini :) hayret duymamışsın :)

francesca mckennitt dedi ki...

Deniz Bilgen Çakır; zaten şuan var mı bilmiyorum ama bir zamanlar sovyetler var iken, her şehrin bir başmimarı varmış ve bütün plan ona bağlıymış, onun planına aykırı hiçbir bina inşa edilemezmiş. Evet o Paris olayını duymuştum, metroları da ona göre yapmışlar hatta sanırım :) Ah keşke öyle olsa, onu elbette ki destekleriz ama tarihimizi mahvediyorlar.

francesca mckennitt dedi ki...

Adsız; (Yelda) evet Haydarpaşa parça parça yakılıyor, Kadıköy'den sürekli şahit oluyoruz yangınlara. Ve basına duyurulmuyor.

francesca mckennitt dedi ki...

Hayalin Derinlikleri; benim de öyle, ben tarihi dokuya bayılırım, tarihi evlere bayılırım. Ve bu özensizliğe tahammül edemiyorum gerçekten.

francesca mckennitt dedi ki...

Özgür Ceren Can; ne demek, iyi seyirler :)

francesca mckennitt dedi ki...

inanırsak; di mi,kimbilir kimi zengin edecekler yine, olay çok net ortada işte.

crazywomanrosemary dedi ki...

SANA UĞREDIKTAN SONRA PEK BİR ŞEY BULAMAMIŞTIM Bugün haberlerde yıkımın başlayacağı konusu gündeme geldi..şuradanda bir oku rezil edecekler her şeyi..:)
http://www.emlakkulisi.com/43899_tarlaba_____nda_y__k__m_bu_ay_ba__l__yor_

Kulisteki İnsan dedi ki...

2009-2012 orta vadeli program diye bir dizi yapılacaklar listesi açıkladı hükümet ve bu listenin en ilginç bölümü kentsel dönüşüm ne yazık ki... "Soylulaştırma" diye bir kavram var bu listede. Tarlabaşı, Dolapdere gibi yerlerin mevcut ikamet sahiplerinden alınarak turizm mekanı olarak yaşama geçirilmesi, Ataşehir'in "Finans Merkezi" olarak kullanılması, Haydarpaşa'nın Manhattan yapılması ve daha nicesi... Ve tam bunlar nasıl yapılacak derken Van'da olan bir deprem tüm kentsel dönüşüm projelerinin ortaya çıkmasına sebep oldu... Düne kadar itirazlar vardı bu dönüşüm projelerine ama artık deprem bahane edildiği için insanlar susar oldu... Fikirtepe'de başladı çalışmalar, Zeytinburnu, Küçükçekmece, Tarlabaşı, Avcılar sırada... Haydarpaşa elden gitmesin derken adamlar Kadıköy sahile Double Tree Hoteli dikiverdi... Evet birileri kenti dönüştürmeyi kafasına koymuş ama öncesinde temeli çok iyi atmış ve bu ülkede yaşayan insanları dönüştürmüş bence...
Sanırım dolmuşum :) Biraz kirlilik yaptım sanırım blogunda :)

francesca mckennitt dedi ki...

Kulisteki insan; ne kirliliği, ne de güzel anlatmışsın :) Benim gibi orta vadeli planı hala çözümleyememiş olanlara dipnot gibi olmuş, teşekkür ederiz :) Özellikle paragrafın son cümlesi cuk oturmuş "temeli çok iyi atmış ve bu ülkede yaşayan insanları dönüştürmüş", doğru diyorsun. Bir farklılık var, bir umursamazlık, bir koyvermişlik var. Sanki eskiden böyle değildi sokaklar.

Sanırım hepimiz dolmuşuz artık, bunlar yaramızı deşiyor :)